Rot toch op met je racisme aandachttrekkerij

Smerige tweet racist Quincy Gario

Is er racisme in onze maatschappij? ja!

Is er discriminatie in onze maatschappij? JA!

Is racisme alleen een blanke karaktertrek? Nee!

Is discriminatie alleen een blanke karaktertrek? Nee!

Is er sprake van geïnstitutionaliseerd, wettelijke, racisme? Nee!

Is er sprake van idem discriminatie? Nee!

Word ik als oudere (68) gediscrimineerd? Absoluut! Heb ik er last van? Niet echt. Wil ik me er tegen verzetten? Natuurlijk.

De-DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren deed gisteren met alle publicitaire ogen op zich gericht – soppend van aandachtsgeilheid – aangifte wegens racisme. Waarom? Omdat ‘wanneer je een probleem niet benoemt dat probleem ook nooit opgelost kan worden’ en omdat het racisme dat haar overkomt ook homo’s, lesbo’s, migranten, etnische minderheden en – nu komt het: ouderen overkomt.

Laat ik duidelijk zijn: ik wens onder geen enkele voorwaarde dat de-DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren zich aanmatigt mij als oudere te vertegenwoordigen. Ik voel mij juist in een hoek gedrukt en gediscrimineerd wanneer de-DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren in haar pathologisch aandachtzoekend racisme mij ongevraagd naast zich probeert te scharen, of onder haar hoede te nemen. Er zijn grenzen.

Er is al veel te veel gezegd over de-DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren en ik ga onder geen voorwaarde de discussie aan over haar racismewindmolengevecht (of moet ik schrijven: racistisch windmolengevecht?).

Deze DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren moet eens bij zichzelf te rade gaan en wat ze zelf aan racistische onzin uitkraamde in een interview met De Volkskrant:

“Wetende dat de zwarte man in de minderheid is en hij overal aan zijn trekken kan komen, maakt hij zich over het algemeen geheel niet druk om wat zij voelt, denkt of wil.”

“Hij is meestal al vanaf jonge leeftijd bezig een harem te vormen, en een nieuwkomertje dat begrip eist is zo vervangen.”

“Voor een zwarte man gaat kwantiteit boven kwaliteit.”

“Vrouwen, wit en zwart, die op zwarte mannen vallen, zijn vaak alleen en lopen tegen dezelfde dingen aan: ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten.”

“In de Surinaamse cultuur is het heel normaal dat je als vrouw je kinderen helemaal alleen opvoedt en ook nog werkt.”

“Zwarte mannen moeten nog een inhaalslag maken, net zoals witte mannen eerder gedaan hebben.”

“Ik heb de indruk dat zwarte mannen gewelddadiger zijn.”

Mag die roetzwarte DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren dit allemaal zeggen? Van mij wel. Misschien is het allemaal zelfs waar wat ze in De Volkskrant uitkraamde. Het zal mij een biet zijn.

Wat mij niet een biet is, is dat wanneer ik, witte senior, hetzelfde zou zeggen de toorn van de DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren mijn deel zal zijn.

Misschien zou ze zelfs aangifte tegen mij doen.

Soms is rechtvaardigheid ver te zoeken, maar laat ik mij niet zo aanstellerig overgevoelig gedragen als de DENK-mevrouw-wier-naam-ik-weiger-uit-mijn-toetsenbord-te-toveren en als de zwarte-meneer-wiens-naam-ik-niet-wil-noemen die het na de MH17 ramp nodig vond te tweeten dat ‘white lives matter more than brown ones’.

Wat hebben we toch een engerdjes rondbanjeren in onze maatschappij. Allemaal ‘nageboorte’ van ons koloniaal verleden.

Wat ik niet begrijp, is dat ze klagen over de slavernij-tijd waarin ze gedwongen op reis werden gezet naar de blanke uitbuiters maar nu die slavernij-tijd voorbij is geheel vrijwillig de reis ondernamen naar die enge, geprivilegieerde witten om zich onder die witten, klagend en wel te mengen.

Wie kan mij dat uitleggen?

Clifford Mead, sociologische beschouwingen

Alle citaten van dDmwniwumttt met dank aan Jan Dijkgraaf: http://media.tpo.nl/column/aan-mark-rutte-11/