CHARLIE HEBDO hilarisch over aanrandingsgangbang in Duitsland

Wat zou van de verdronken Aylan geworden zijn? Een billenknijper in Duitsland.

Wat zou van de verdronken Aylan geworden zijn? Een billenknijper in Duitsland.

Het kinderachtige, ouderwetse blaadje Charlie Hebdo, dat de kop commercieel boven water hield dankzij een grondige sanering van de redactie begin 2015, doet weer eens van zich spreken met een uitdagende cartoon. Het lijkje van het in de Middellandse Zee verdronken Syrische jongetje Aylan is afgebeeld om de draak te steken (?) met de hysterie over de aanrandingsgangbang in Duitsland tijdens de jaarwisseling.

Heel goed dat de verontwaardiging rondom die smeerlapperij door Noord-Afrikaanse ‘asielzoekers’ in Keulen wat getemperd wordt. Getemperde emotie geeft ruimte aan de ratio. De cartoon van Charlie Hebdo met Aylan en billenknijperij in Duitsland kan zijn doel, als er al een doel is, voorbij schieten omdat hij nieuwe verontwaardiging oproept.

Hoe ontstaat het idee van zo’n cartoon? Is het een opwelling; gaat er een diepere gedachte achter? Of is het zo dat de gedachte komt na de cartoon? Ik sluit dat laatste niet uit.

De cartoon doet mij denken aan het verweer van een klungelige rapper uit Friesland die in een videoclip bij zijn rap suggereerde hoe Geert Wilders door zijn hoofd wordt geschoten. Kritiek op deze onsmakelijkheid pareerde de ondermaatse, en grotendeels onverstaanbare, rapper met: “Ik zie het als mijn taak Wilders wakker te schudden en hem een koekje van eigen deeg te geven”.  Dit alles naar aanleiding van Wilders’ MINDER MINDER Marokkanen oproep.

'Rapper' Hozny in de rechtbank; veroordeeld tot 80 uur taakstraf plus een boete van € 3.000,00

‘Rapper’ Hozny in de rechtbank; veroordeeld tot 80 uur taakstraf plus een boete van € 3.000,00

Alleen al dat ‘wakker schudden’.  Wat bedoelt die man ermee? Denkt hij nu werkelijk dat hij met die slechte rap Wilders op andere gedachten kan brengen? Hij zet zichzelf op zo’n manier op een hoog platform en overschat zijn invloed. Zijn rap ligt in het verlengde van de moord op de vrije gedachte door moslimmongolen die het IS kalifaat aanhangen. Hozny ziet het anders: zijn rap moet juist kunnen dankzij het vrije woord. Hier heeft de importfries wat uitleg nodig: in een wereld waar het vrije woord hoog in het vaandel staat, kan je met slechts beperkt risico een oproep tot moord rappen. Er is in deze wereld een wettelijke grens aan het vrije woord: je mag niet oproepen tot haat en geweld. Doe je dat wel, dan loop je, net als Hozny, tegen wet en recht op en krijg je 80 uur taakstraf. Geen onthoofding, geen kogel door je kop, geen handenafhakkerij, geen stokslagen…alleen taakstraf.

Er is een overeenkomst tussen de Aylan cartoon uit Charlie Hebdo en het rapgemurmel van Hozny: rechtvaardiging van walgelijkheid wordt er aan de haren bijgesleept. Waar Hozny toonde geen enkele smaak te hebben, muzikaal noch inhoudelijk, gaat Charlie Hebdo met deze cartoon over de grens van het smakelijke. Welke grens? Mijn grens.

Niet leuk, maar wat is het heerlijk dat we in een wereld leven waar dit allemaal gezegd, gerapt, getekend, geschreven en vooral genegeerd mag worden.

Alhoewel: mag ik van Hozny zeggen dat hij een prutser van een nauwelijks verstaanbare rapper is met een loodzwaar Arabisch accent, en mag ik van alle miljoenen Charlies uit januari 2015 schrijven dat ik hun blaadje een anachronistisch flutblaadje vind?

Bertus G. Antonissen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.